فیزیوتراپی برای دیسک کمر چگونه است؟

آیا این سوال براتون پیش آمده که فیزیوتراپی برای دیسک کمر چگونه است ؟ ما در این مقاله به سوال شما پاسخ می دهیم . فتق دیسک زمانی رخ می دهد که غضروف بالشتک مانند (دیسک) بین استخوان های ستون فقرات پاره شود و هسته ژلاتین مانند دیسک نشت کند. فتق دیسک که اغلب به اشتباه دیسک لغزیده نامیده می شود، می تواند در اثر ضربه ناگهانی یا فشار طولانی مدت به ستون فقرات ایجاد شود. این وضعیت اغلب افراد 30 تا 50 ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. مردان دو برابر زنان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. بلند کردن مکرر، شرکت در ورزش های تحمل وزن، چاقی، سیگار کشیدن و وضعیت نامناسب همگی از عوامل خطر فتق دیسک هستند. اکثر فتق‌های دیسک نیازی به جراحی ندارند و به فیزیوتراپی بهترین پاسخ را می‌دهند. فیزیوتراپیست ها برنامه های درمانی شخصی را طراحی می کنند تا به افراد مبتلا به فتق دیسک کمک کنند تا حرکت طبیعی خود را بازیابند، درد را کاهش دهند و به فعالیت های معمول خود بازگردند.

فیزیوتراپیست ها متخصص حرکت هستند. آنها کیفیت زندگی را از طریق مراقبت عملی، آموزش بیمار و حرکات تجویز شده بهبود می بخشند. برای ارزیابی می توانید مستقیماً با فیزیوتراپیست تماس بگیرید.

فتق دیسک چیست؟

ستون فقرات از 33 مهره (استخوان) که روی هم قرار گرفته اند تشکیل شده است. بین هر مهره یک تکه غضروف بالشتک مانند به نام “دیسک بین مهره ای” وجود دارد. دیسک را به عنوان یک دونات ژله ای تصور کنید:

قسمت بیرونی دونات یک ماده لاستیکی است . یک ماده ژلاتین مانند “سوراخ” را در دونات پر می کند.

در افراد کمتر از 30 سال، دیسک نرم، انعطاف پذیر است و ضربه را به خوبی جذب می کند. با این حال، با افزایش سن افراد، دیسک می تواند انعطاف پذیری خود را از دست بدهد. اگر به ستون فقرات فشار وارد شود، قسمت بیرونی دیسک ممکن است پاره شود و هسته ژلاتین ماننداز طریق پارگی نشت کند. به این نشت یا برآمدگی ژلاتین، فتق دیسک گفته می شود. در موارد شدیدتر، نشت‌شده می‌تواند به خارج از ستون فقرات نفوذ کند.

درمان دیسک کمر
فتق دیسک چیست

عوامل خطرناک دیسک کمر

اکنون که درک کاملی از آناتومی ناحیه کمری کمر دارید و می‌دانید وقتی بیمار دچار فتق دیسک کمر می‌شود چه اتفاقی می‌افتد، اکنون مهم است که عوامل خطر مرتبط با ایجاد این بیماری را یاد بگیرید.

در حالی که اقدامات فیزیوتراپی زیادی ممکن است برای کمک به بیمار مبتلا به فتق دیسک کمر انجام شود، ممکن است با آموزش دادن به بیماران در مورد عوامل خطر و کمک به آنها در کاهش عوامل خطر کمک شود.

آسیب هایی که باعث فتق می شوند می توانند به سرعت رخ دهند یا به آرامی در طول زمان ایجاد شوند.

هنگامی که فردی در وضعیت بدی چیزی را بلند می کند، آسیب ناگهانی می تواند رخ دهد. این عمل ستون فقرات را تحت فشار قرار می دهد و باعث می شود که قسمت بیرونی دیسک به طور ناگهانی پاره شود.

آسیب آهسته می تواند در نتیجه نشستن یا ایستادن با وضعیت نامناسب (خمیده به جلو) برای ساعت ها، هفته ها یا سال ها، به آرامی بیش از حد کشش یا پاره شدن قسمت بیرونی دیسک رخ دهد.

مراحل به وجود آمدن فتق دیسک کمر

اولین و دومین تکنیک برای کمک به بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر، درک آناتومی ناحیه کمر و چگونگی ایجاد فتق و دانستن اینکه کدام عوامل خطر با بیمار شما مرتبط است. سوم، داشتن درک کامل از مراحل مرتبط با فتق دیسک کمر است. این نوع آسیب ممکن است در چند هفته اتفاق بیفتد یا در طی چند ماه اتفاق بیفتد. صرف نظر از اینکه چقدر سریع اتفاق می افتد، همیشه در 4 مرحله مختلف رخ می دهد که عبارتند از:

اولین مرحله فتق دیسک، دژنراسیون آن دیسک است. در بیشتر موارد، این مربوط به تغییرات شیمیایی است که منجر به عوارض دیسک می شود.

مرحله بعدی افتادگی دیسک است. در بسیاری از موارد، به این مرحله “دیسک برآمدگی” گفته می شود. در این زمان است که دیسک شروع به درجاتی از برخورد به اعصاب اطراف و/یا کانال نخاعی می کند.

مرحله سوم فتق دیسک کمر زمانی است که ژل داخلی دیسک دچار اکستروژن می شود یا شروع به شکستن نوار محافظ بیرونی دیسک می کند.

مرحله پایانی فتق دیسک تحتانی کمر به عنوان “جلوگیری” نامیده می شود. این جایی است که ژل به طور کامل از نوار بیرونی عبور می کند و در واقع خود را خارج از دیسک قرار می دهد.

درمان دیسک کمر
عوامل به وجود آمدن دیسک کمر

آیا می توان از این آسیب یا وضعیت فتق دیسک کمر پیشگیری کرد؟

برای جلوگیری ازبه وجود آمدن فتق دیسک، افراد باید:

هنگام بلند کردن، هل دادن، کشیدن یا انجام هر کاری که فشار بیشتری به ستون فقرات شما وارد می کند، از مکانیک مناسب بدن استفاده کنید.

وزن سالم را حفظ کنید. این کار فشار وارده بر ستون فقرات شما را کاهش می دهد.

سیگار نکش.

درمان دیسک کمر
راه های درمان دیسک کمر در فیزیوتراپی پارس

در مورد شغل خود با یک فیزیوتراپ صحبت کنید، که می تواند تحلیلی از وظایف شغلی شما ارائه دهد و پیشنهاداتی برای کاهش خطر آسیب شما ارائه دهد.

عضلات خود را قوی و انعطاف پذیر نگه دارید. برای حفظ سطح تناسب اندام در یک برنامه ثابت فعالیت بدنی شرکت کنید.برای اطلاعات بیشتر در مورد  درمان دیسک کمر به مطلب درمان دیسک کمر با ورش مراجعه کنید.

درباره ما

فیزیوتراپی پارس با کادر مجرب برای درمان دیسک کمر از انواع روش ها و ابزار های پزشکی استفاده میکنیم.لطفا برای اطلاعا ت بیستر در مورد دیسک کمر با ما تماس بگیرید .ما به صورت شبانه روزی اماده پاسخ گویی به سوالات شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست