علائم اختلال نعوظ در مردان

علائم اختلال نعوظ در مردان می‌تواند در ابعاد مختلفی بروز کند و در ابعاد جسمانی، روانی و رابطه زناشویی تغییراتی را ایجاد می‌کند و به دنبال آن میل جنسی در مردان می‌تواند تغییراتی داشته باشد. در فیزیوتراپی پارس درمانگران در محیطی همراه با آرامش و حفظ حریم خصوصی به صحبت‌های مراجع خود گوش می‌دهند و علائم را قبل از شروع درمان درک و مورد ارزیابی قرار می‌دهند و تست‌های لازم انجام می‌شود و با توجه به تشخیص می‌توان از درمان‌های مختلف از جمله درمان اختلال نعوظ با شاک ویو استفاده نمود.

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی)، ناتوانی در ایجاد و ثابت نگه داشتن نعوظ به اندازه کافی برای رابطه جنسی است. داشتن مشکل نعوظ گاه به گاه لزوما دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر اختلال نعوظ یک مشکل مداوم است، می‌تواند باعث استرس شود، اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلاتی در رابطه ایجاد کند.

مشکلات در نعوظ یا حفظ نعوظ نیز می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به درمان دارد و یک عامل خطر برای بیماری قلبی است. گاهی اوقات، درمان یک بیماری زمینه‌ای برای درمان اختلال نعوظ کافی است. در موارد دیگر، ممکن است به داروها یا سایر درمان‌های مستقیم نیاز باشد.

اختلال نعوظ چقدر رایج است؟

در مورد میزان شیوع اختلال نعوظ در مردان آمارهای زیر قابل توجه است:

• آیا می‌دانستید از هر ۱۰ مرد، ۱ مرد از اختلال نعوظ رنج می‌برد.
  • آیا می‌دانید تنها ۳۳ درصد از مردان از متخصصان، مشاوره می‌خواهند.
  • آیا می‌دانستید که مسئول ۲۰ درصد طلاق‌ها است.
  • آیا می‌دانید که مسئول ناباروری مردان نیز می‌باشد.

علائم اولیه اختلال نعوظ

اگر از مشکلات جنسی رنج می‌برید، سعی کنید به دنبال برخی از علائم اولیه اختلال نعوظ باشید. برخی از علائم عبارتند از:

• نارسایی مکرر نعوظ در حین رابطه جنسی
  • عدم نیاز به نعوظ سفت برای مقاربت
  • کاهش میل جنسی

علائم اختلال نعوظ

علائم اختلال نعوظ از طریق تاریخچه دقیق پزشکی، جنسی و اجتماعی تشخیص داده می‌شود. برخی از ارزیابی‌های آزمایشگاهی برای غربالگری بیماری‌های سیستمیک ناشناخته و آزمایش علل هورمونی در صورت وجود، مانند تغییر در سطح تستوسترون و پرولاکتین، انجام می‌شود.

اگر در حین نعوظ دچار مشکل می‌شوید، در حفظ نعوظ به طور مکرر با مشکل مواجه هستید، به طور ناگهانی هیچ اشتیاق برای رابطه جنسی ندارید یا نعوظ دردناکی را تجربه می‌کنید، احتمالا دچار اختلال نعوظ هستید. تکرر ادرار را می‌توان به عنوان علائم اولیه اختلال نعوظ نیز در نظر گرفت. ممکن است میل جنسی در مردان بسیار کم شود.

اگر علائم به درستی تشخیص داده نشود، ممکن است منجر به مشکلات عمده دیگری شود. از این رو دانستن علائم و تشخیص صحیح آن توسط متخصص، مهمترین کار برای درمان اختلال نعوظ است.

علائم فیزیکی اختلال نعوظ

• تستوسترون پایین: برخی از مردان با تستوسترون پایین، نعوظ ضعیفی دارند یا اصلا نمی‌توانند نعوظ داشته باشند. همچنین تستوسترون پایین با افسردگی مرتبط است.
  • شل شدن ضعیف عضلانی: برای داشتن نعوظ سفت، ماهیچه‌های آلت تناسلی مرد نیاز به شل شدن دارند و اجازه می‌دهند خون جریان یابد. این امکان وجود دارد که افسردگی نواحی از مغز را تحت تاثیر قرار دهد که ترکیبات مربوط به این فرآیند را آزاد می‌کنند.
  • داروها: برخی از داروهای مورد استفاده می‌توانند اختلال نعوظ را ایجاد کنند.

علائم روانی اختلال نعوظ و افسردگی

افراد مبتلا به افسردگی تمایل دارند بیشتر منفی فکر کنند و ممکن است اعتماد به نفس کمتری داشته باشند. یک مرد افسرده ممکن است فکر کند: “من آنچه را که برای راضی کردن شریک زندگیم لازم است، ندارم” و دچار اضطراب شده و می‌تواند منجر به مشکلات نعوظ شود.

افسردگی و اضطراب و تنش‌های زندگی، می‌توانند سلامت جنسی افراد را تحت تاثیر قرار دهند. افسردگی، فشار خون بالا، اضطراب شدید می‌تواند اختلال ایجاد کند و به همین دلیل است که بسیاری از افراد در سن ۱۷ یا ۲۰ سالگی با اختلال نعوظ مواجه می‌شوند.

“ما توصیه می‌کنیم که مردان مبتلا به اختلال نعوظ از نظر افسردگی و مردان مبتلا به افسردگی برای اختلال نعوظ غربالگری شوند.”

در سال 2018، مجله Performance Medicine مروری بر 42 مطالعه در مورد اختلال نعوظ و افسردگی منتشر کرد. این مطالعات شامل بیش از ۱۹۲۰۰۰ مرد بود. از این مطالعات، گزارش شده که مردان مبتلا به افسردگی ۳۹ درصد افزایش خطر ابتلا به اختلال نعوظ را داشتند و مردان مبتلا به اختلال نعوظ تقریبا سه برابر بیشتر از مردانی که مشکلی با نعوظ نداشتند، در معرض افسردگی بودند.

این نتایج لزوما به این معنی نیست که افسردگی و اختلال نعوظ مستقیما باعث ایجاد یکدیگر می‌شوند اما تاثیر زیادی بر یکدیگر دارند.

علائم اختلال نعوظ در رابطه

اختلال نعوظ می‌تواند برای مردان و شرکای آنها استرس‌زا باشد و از تعارض رابطه، افسردگی و اضطراب زیادی می‌تواند ایجاد شود. مرد مبتلا به ناتوانی جنسی ممکن است نگران باشد که نیازهای همسرش را برآورده نمی‌کند و احساس کند که او ناکافی است یا کمتر مردانه است.

شریک زندگی او ممکن است در مورد جذاب بودن خود نگران باشد یا مشکوک باشد که مرد رابطه نامشروع دارد. اگر این احساسات آشکار نشوند، وضعیت می‌تواند بدتر شود و هر دو شریک زندگی خود را کنار بکشند، از یکدیگر دوری کنند یا صمیمیت‌هایی را که زمانی مشترک داشتند از دست بدهند.

اختلال نعوظ و سن

اختلال نعوظ معمولا در مردان بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد. اما سبک زندگی ناسالم، اعتیاد به فیلم‌های مستهجن و عدم آموزش جنسی مناسب در بین جوانان مسئول افزایش تعداد موارد در سنین جوانی است. در روزهای اخیر علائم در ۱۷، ۲۰، ۲۵، ۳۰ سالگی دیده می‌شود. با افزایش سن، احتمال بروز مشکلات نعوظ در هر فردی بیشتر می‌شود.

آیا اختلال نعوظ می تواند نشانه سرطان پروستات در مردان باشد؟

اختلال نعوظ می‌تواند نشانه سرطان پروستات باشد زیرا علائم اختلال نعوظ شامل مشکلات ادرار، جریان ضعیف ادرار و خون ادرار است. همه این علائم همچنین علائم اولیه سرطان پروستات در بدن هستند.

اگر در دهه ۲۰ سالگی دچار اختلال نعوظ هستید، باید به متخصص مراجعه کنید. با کمک راه حل‌های تخصصی و درمان انواع اختلالات جنسی می‌توان شرایط را بهتر نمود.

چه ارتباطی بین کاهش میل جنسی، انزال زودرس و اختلال نعوظ وجود دارد؟

اختلال نعوظ ممکن است منجر به کاهش میل جنسی شود. با این حال، اکثر افراد مبتلا به اختلال نعوظ از کاهش میل جنسی شکایت ندارند. میل جنسی با افزایش سن کاهش می‌یابد.

برخی از مردان مبتلا به انزال زودرس نیز دارای اختلال نعوظ هستند، اما اکثر آنها این گونه نیستند. به غیر از عوامل روانی، عوامل شریک زندگی، به ویژه واژینیسموس (انقباض بیش از حد کف لگن زنان)، می‌تواند علت این موضوع باشد.

برخی از مردان مبتلا به اختلال نعوظ ممکن است برای جلوگیری از دست دادن نعوظ، رابطه جنسی “عجله‌ای” را داشته باشند.

عوارض اختلال نعوظ

عوارض اختلال نعوظ می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• زندگی جنسی نامطلوب
    • استرس یا اضطراب