عمل جراحی بسته دیسک کمر یکی از روش‌های کم تهاجمی است. در این روش از انواع تزریق‌ها برای کاهش درد یا از بین بردن درد استفاده می‌شود. هدف کمک به بهبودی کامل شماست. هر روز بیماران زیادی را با کمردرد می‌بینیم. ما میل شما را برای داشتن یک زندگی بدون درد درک می‌کنیم. در مقاله فیزیوتراپی و درمان کمر درد اطلاعات جامعی می‌توانید دریافت کنید.

اگر کمردرد با زندگی روزمره شما تداخل دارد و روش درمانی فعلی شما کافی نیست و اگر با جراحی کمر مواجه هستید، اما می‌خواهید بدانید که آیا جایگزین‌های دیگری وجود دارد یا خیر، روش‌های درمان جراحی بسته دیسک کمر مانند تزریق مفصل فاست، دیسککتومی، ریزوتومی و … می‌تواند کمک کننده باشد.

جراحی بسته دیسک کمر چیست؟

جراحی بسته دیسک کمر با تزریق دقیق دوزهای پایین دارو به طور مستقیم به عصب، معمولا می‌تواند درد را به‌طور کامل متوقف یا به حداقل برساند. روش‌های جدید به شما کمک می‌کند تا به روال عادی زندگی خود بازگردید و به شما کمک می‌کند از جراحی‌های تهاجمی و پرهزینه جلوگیری کنید. این روش‌ها از نظر پزشکی اثبات شده، موثر و ایمن هستند.

اعتقاد اصلی ما بر این است که جراحی دیسک کمر باید آخرین راه حل برای درمان دیسک کمر باشد. در درمان دیسک کمر تمام گزینه‌های پزشکی ممکن را برای کمک به بیماران برای بهبودی ایمن و بدون دردسر را استفاده می‌کنند. ما درمان‌های متعددی را ارائه می‌دهیم که می‌توانند به شما در جلوگیری از جراحی کمک کنند. اکثر بیماران می‌توانند به فعالیت‌های قبل از آسیب برگردند و به طور کامل دردکمر کاسته می‌شود.

اولین قدم در بهبود کمردرد، ارزیابی کامل مشکل است. از تشخیص‌های پیشرفته برای رسیدن به علت اصلی مشکل استفاده می‌کنیم. هنگامی که دقیقا متوجه شدیم چه اتفاقی در حال وقوع است، یک برنامه درمانی جامع را تجویز می‌کنیم که مخصوص نیازهای شما باشد. رایج‌ترین درمان‌های غیرجراحی برای از بین بردن درد می‌تواند شامل یک یا ترکیبی از موارد درمان باشد.

انواع عمل بسته دیسک کمر

عمل جراحی بسته دیسک کمر به ارائه روش‌های کم تهاجم منحصر به فرد و موثر ستون فقرات اشاره دارد. این روش‌ها سریع انجام می‌شوند و به طور چشمگیری موثر هستند و زمان بهبودی کمی یا بدون نیاز به استراحت را دارند. همه این مراحل در مراکز مجهز و به روز و زیر نظر متخصص انجام می‌شود.

تمام روش‌های درمان عمل بسته دیسک کمر به صورت سرپایی انجام می‌شود و اکثر بیماران در عرض یک ساعت به تنهایی از مرکز خارج می‌شوند. انواع جراحی بسته دیسک کمر عبارتند از:

• تزریق استروئید اپیدورال
  • بلوک‌های ریشه عصبی
  • تزریق مفصل فاست
  • بلوک‌های شاخه داخلی
  • بلوک‌های مفصل ساکروایلیاک
  • بلوک‌های سمپاتیک
  • تزریق مفصل بزرگ
  • تزریق مفصل کوچک
  • آنولوپلاستی
  • نوکلئوپلاستی
  • تحریک نخاع
  • پمپ‌های داخل نخاعی
  • بوتاکس
  • بلوک‌های عصبی پس سری
  • درمان الکتروترمال داخل دیسکال (IDET)
  • کیفوپلاستی
  • دیسککتومی از راه پوست
  • ورتبروپلاستی از راه پوست
  • ریزوتومی یا نوروتومی با فرکانس رادیویی

مزایای عمل جراحی بسته دیسک کمر

عمل جراحی بسته دیسک کمر می‌تواند مزایایی را نسبت به دیگر روش‌ها به خصوص جراحی داشته باشد. مزایای جراحی بسته دیسک کمر عبارتند از:

• کاهش یا از بین رفتن درد
  • عدم نیاز به زمان بهبودی و استراحت
  • عدم نیاز به بی‌هوشی
  • هزینه کمتر نسبت به جراحی باز
  • درمان کم تهاجمی
  • بدون عوارض جانبی یا کمترین عارضه
  • بهبودی سریع‌تر

جراحی بسته دیسک کمر برای چه کسانی مناسب نیست؟

جراحی بسته دیسک کمر برای همه افراد مناسب نمی‌باشد و اگر فرد شرایط زیر را داشته باشد، باید از روش‌های دیگر درمانی مانند جراحی باز استفاده کند:

• درد شدید
  • داشتن ناتوانی
  • عدم کنترل مثانه یا روده
  • مشکل در ایستادن یا راه رفتن
  • عدم توانایی انجام کار به دلیل درد شدید
  • بی‌حسی یا ضعف ناشی از فشار دیسک روی اعصاب

تزریق فاست کمری

مفاصل فاست، مهره‌ها (استخوان‌های ستون فقرات) را به هم متصل می‌کنند و به هدایت ستون فقرات در حین حرکت کمک می‌کنند. ناحیه کمری ستون فقرات شامل پنج مهره است و در قسمت پایین کمر قرار دارد. مفاصل فاست در هر دو طرف ستون فقرات قرار دارند.

در تزریق فاست کمری یک بی‌حس‌کننده موضعی و یک کورتیکواستروئید(داروی ضد التهاب) به یک یا چند مفصل فاست کمری تزریق می‌شود. کورتیکواستروئید برای درمان التهاب مفصل فاست استفاده می‌شود. تزریق در مفصل فاست گردنی(گردن)، قفسه سینه(بالای کمر) و کمری شامل تزریق یک داروی استروئیدی(ضد التهابی) است که می‌تواند مفاصل فاست را بی‌حس و درد را مسدود کند.

از تزریق فاست، می‌توان برای تشخیص یا درمان استفاده کرد. اگر تزریق به طور موقت درد شما را کاهش دهد و به حرکت بهتر شما کمک کند، پزشک می‌داند کدام مفصل فاست باعث درد می‌شود. تزریق در مفصل فاست روشی است که منبع تحریک مفاصل کوچک در هر بخش از ستون فقرات را شناسایی می‌کند. این مفاصل ثبات را فراهم می‌کنند و به هدایت حرکت کمک می‌کنند.

اگر سطوح مختلف درد در قسمت‌های مختلف مفصل وجود داشته باشد، ممکن است برای مشخص کردن منبع درد در هر مکان به چندین تزریق نیاز باشد. این تسکین درد شما را قادر می‌سازد تا تحت درمان‌های مرسوم لازم مانند فیزیوتراپی کمر و توانبخشی قرار بگیرید.

معایب و عوارض جانبی احتمالی تزریق فاست کمری

اگرچه عوارض جانبی احتمالی ترزیق فاست کمری نادر است، پزشک هر احتمالی را قبل از انجام عمل با شما بررسی خواهد کرد. عوارض جانبی عبارتند از:

• گرگرفتگی صورت
  • تب‌های گاه به گاه خفیف
  • سکسکه
  • بی‌خوابی
  • افزایش اشتها
  • افزایش ضربان قلب
  • گرفتگی یا نفخ شکم

این عوارض در کمتر از ۵ درصد بیماران رخ می‌دهد و معمولا در عرض ۳-۱ روز پس از تزریق ناپدید می‌شوند.

درد مفاصل فاست کمری چگونه است؟

اگر زمانی که کمر خود را خم می‌کنید در یک یا چند مورد از این نواحی درد دارید و بیش از دو ماه طول کشیده است، ممکن است درد فاست داشته باشید. درد مفصل فاست کمر در نتیجه آسیب‌دیدگی غضروف داخل مفصل یا رباط‌های اتصال اطراف مفصل است. درد ناشی از یک مفصل آسیب‌دیده ممکن است از تنش عضلانی تا درد شدیدتر متغیر باشد. بسته به اینکه کدام مفصل آسیب دیده باشد، درد ممکن است در ناحیه‌ای از کمر تا باسن شما ایجاد شود.

مدت عمل تزریق فاست کمری

در روش تزریق فاست کمری، ناحیه مورد تزریق با یک ماده ضد عفونی‌کننده پاک می‌شود. از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای بی‌حس کردن پوست استفاده می‌شود. پزشک با استفاده از یک سوزن نازک و هدایت اشعه ایکس(فلوروسکوپی)، ماده حاجب را به مفصل فاست یا در مجاورت آن تزریق می‌کند که تصور می‌شود باعث درد شما می‌شود. سپس پزشک یک سوزن نازک را مستقیما در مفصل فاست وارد می‌کند. هنگامی‌که سوزن به درستی در محل قرار گرفت، دارو تزریق می‌شود. در طول عمل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای بیدار خواهید ماند و ممکن است در طول تزریق کمی فشار یا ناراحتی را تجربه کنید.